Souk | Marockansk marknad

Mat & Dryck, Nöjen, Resor, Shopping / Marocko #marknad #mattor #turist / Permalink / 0



Hej torsdag!

Vi fortsätter att njuta av sommaren här nere i Agadir, vill inte ens tänka på att vi snart ska lämna allt detta. Vi sitter just nu på hotellet och dricker ett glas vin samtidigt som vi lyssnar på live musik &  kollar ut över havet. Vi har med andra ord inte mycket att klaga över :))

Vår dagsaktivitet idag var att spana in Agadirs souk (marockansk marknad). Vi var ju på en souk tidigare i veckan och det var verkligen en upplevelse för sig vilket jag skulle kunna skriva en eller två inlägg om bara det men kort sammanfattat så var det inga turister alls i den staden och vi fick ha taxi chauffören som följde oss överallt för att vi inte skulle tappa bort oss... 

Den souk vi besökte idag var mer anpassad för turister även om vi typ inte såg några turister där under de timmar vi strosade runt i området. Vad vi insett under de senaste dagarna är att de flesta marockaner köper kläder, matvaror osv på dessa marknader, givetvis beroende på klass och typ av arbete de har. Vi har pratat med en hel del locals som vi mött under dessa dagar och alla säger samma sak, dvs. att de handlar på dessa ställen vilket verkligen känns som en helt annan värld för ni ska bara se dessa ställen, så olikt Sverige med sina fina & välordnade butiker i form av Lindex, HM osv. Jag önskar att jag hade kunnat köpa en hel drös med grejer härifrån för jag gillar den marockanska stilen. Det känns genuint på något sätt, men utrymmet hemma tillåter inte så mycket shopping. Jag har köpt en liten matta som minne och argan oil. P är sugen att köpa små glas också (olika honom att vilja shoppa, haha) så vi får se om vi köper något imorgon.

Det var inte omtyckt att ta bilder på dessa souks men jag fick tillåtelse att ta ovan bilder i alla fall vilka är både från Inzegane och Agadir.

Nu ska vi byta om och ge oss ut för en bit middag här :)

Hörs sen! 
Till top